fredag 7 september 2007

Vilken underlig morgon....


Ludde och jag vaknade med ett ryck redan 04.30. Äntligen dags för Finlands trippen!

Det var bara att stiga upp ta en dusch föna och platta håret. Väcka Alexandra.
Pudra näsor platta lite till, packa det sista och slutligen väcka tvillingarna.

Det blev lite halv sent igår kväll. Vi tittade på en bra idrottsrelaterad film och myste med chips och snacks.

Kim, Alex och Alexandra varvade filmtittandet med sms:ande med sina kärlekar.

När så tvillingarna vaknade och gick upp så blev det lite jobbigt för mig.
Jag såg en försvinna in på toa och den andre stå i hallen.

Vem är vem?

Tog en rövare.

- God morgon Kim.
- Jag är Alex.
-Flåt.

Efter någon minut såg jag någon gå in på toa och någon stå i hallen igen.

Nu blir det väl ändå rätt.

- God morgon Kim
- Ja mig har du i alla fall inte sagt god morgon till.
- Vem är du?
- Alex.
- God morgon Alex.
- God morgon Majsan.

Ytterligare fem minuter senare står en i ytterdörren. Den andre gick just före till bilen.

Jag är fortfarande osäker, jag vågar inte riktigt chansa så jag säger så här.

- Har jag sagt god morgon till dig?
- Nej.
- God morgon Kim.
- God morgon Majsan.

De borde ha pyjamasar med sina matchnummer på.

Vid terminalen möttes vi av ett gäng sömndruckna spelare.

De ser lite trötta ut men samtliga är vid gott mod.

Angelique dyker upp pigg som en nyponros.

Det ser ut som hon hunnit ta en morgon promenad på en timme, krattat undan alla löv på tomten, plockat svamp i skogen, huggit ved till Filips bror samt bakat en valnöts paj innan hon duschat och gjort sig i ordning till morgonsamlingen.

Hur bär hon sig åt?

Väl inne på båten så bjöds det på en frukost buffe.

Det var riktigt intressant att studera dessa ungdomars matvanor.

Jag säger bara ägg! Aldrig någonsin tror jag att Viking Line gjort av med så mycket ägg som vid denna resa.

Vad grabbarna äter ägg! Ägg i alla former, och gärna tillsammans.

Vad sägs om fyra kokta ägg med en jätte portion äggröra som man toppar med ägg hack. (Sådant ägg hack som finnarna har till sina karelska piroger, som för övrigt smakar sådär undantaget Mika Kohonens mammas som hon gör själv. Dom är grymt goda.)

Ägg ska vara bra för potensen sägs det.

Oskar tryckte i sig 20 köttbullar och 20 prinskorvar. Och ägg.

Det som förbryllade mig mest var nog Danne (babbel) jag förstår inte hur han fick i sig en jätte portion gröt, tre stora mackor, 5 prinskorvar 5 köttbullar äggröra en stor portion frukt och bär samt några mini donuts.

När jag frågade Danne om han gillar gröt fick jag till svar att gröt är till för riktiga män och så klappade han sig själv på bröstetJ

Med tanke på sin lilla kropp och den mängd han äter så måste han skita som en elefant.

KANNATTAA OSTAA SUURIN SALLITTU MÄÄRÄ.

Så står det på min biljett. Vi är verkligen på väg till Finland.

Inga kommentarer: