måndag 3 mars 2008

Kommentarer

Jag tycker det är jättekul att få kommenter på mina inlägg. Det har varit ganska tunnsått hittills måste jag säga. Jag har hela tiden befarat att någon skulle reagera på det jag skriver och uttrycka det i grabbarnas gästbok på deras hemsida. Som tur är så har det inte hänt ännu tack och lov. Sådant hör absolut inte hemma på deras forum.

Det jag skriver i bloggen är mina egna tankar och åsikter och jag tar gärna emot läsarnas åsikter "hemma hos mig" på bloggen!

Jag har fått en kommentar på mitt senaste inlägg från "Janne". Jag känner att jag kommer att bli långrandig så jag svarar på Jannes komentarer med ett eget inlägg.

Tack Janne. Kul att du tycker om min blogg.

Janne tycker att det finns "all anledning för en och annan i Flaggskeppet att skämmas" Jag antar att Janne menar samtliga runtom Flaggskeppet. Ledare, föräldrar, supportrar och inte menar att det är en och annan spelare.

Ingen är perfekt. Alla gör vi våra små grodor ibland. Visst låter det på läktaren under heta match situationer. Jag är en av de första som säger ifrån när jag ser eller hör något som inte är avsett som uppmuntran för det egna laget. Samtidigt så vet jag att jag med mitt megastora flaggskeppshjärta kan uppfattas som "hemmablind" ibland. Så är det för oss alla oavsett lag/klubbtillhörighet.

Jag viker inte en tum när jag säger att södertäljefarsan borde skämmas för sin handling.

ALDRIG i min själ att jag tycker att det är okej att skrika ut att det är bra att skada någon. Det är inte jämförbart med Jannes andra exempel han tar upp i sin kommentar.

Jag lovar att skulle jag höra att någon från Flaggskeppsgänget skulle göra så så skulle jag vara den första att fräsa ifrån! (har aldrig upplevt det i vårt gäng)

Janne tyckte även att "Balrog tränaren" (självklart Ludde) vid 2007 års upplaga av Zone cup visade dålig sportmanship då han lämnade planen efter förlust mot Malmaberg ik utan att tacka.
Jag tycker absolut att man bör tacka motståndare för match oavsett utgång. Vid denna incident så vet jag att Ludde var fruktansvärt frustrerad, med all rätt. Det ursäktar inte själva handlingen men det är en förklaring åtminstone.

Jag minns den här matchen mycket väl.

Vi möter ofta lag som är långt efter i sin "innebandyutbildning" och som istället focuserar på hårt och fult spel. (Kan inte vara så lärorikt innebandymässigt för dessa unga individer) Den taktiken går ju givetvis hem ibland när domarna inte hänger med. Allt för ofta tyvärr verkar det som att domarna anser att det är bättre att låta matchen pågå än att blåsa sönder den. Särskilt i samband med turneringar då det ofta råder tidsbrist.

Vad händer då? Många onödiga skador och mycket irritation uppstår förstås. I min värld är det bättre att de blåser en gång för mycket för att få dessa spelare att tagga ner och istället focusera sig på att spela innebandy.

Nu är jag inte något fan av att bedriva "mockasininnebandy" självklart så är det kul när matcherna är tuffa. Det får gärna smälla lite, men det är stor skillnad på hårt och renhårigt spel och hårt och fult spel!

Just i Malmabergmatchen så var det på det viset att det var hög nivå på "köttandet" och "fulspelet" som resulterade i många brutala smällar som skadade många av våra spelare. Dessutom sprang dom omkring och var "kaxiga". Mycket fula ord sas under den matchen.

Som coach i det läget så måste det vara grymt frustrerande att se sina spelare få så mycket onödigt stryk när domarna lätt hade kunnat stävja det. Ludde försökte febrilt uppmärksamma detta för domarna utan resultat. Ludde bad även Malmabergs tränare att få sina spelare att lugna ner sig med "köttandet" och fick ett hånflin och en massa sjuka komentarer till svar.

Javisst, tacka för matchen ska man alltid göra, fast när jag tänker efter så hade Ludde inget sportsligt att tacka för. Varken till domare, spelare eller ledare. Han gjorde det han gjorde i protest.

Jag tycker att det är bra att det ventileras kring det här. Jag är helt övertygad om att de som har en negativ bild av Ludde snabbt ändrar den bara man lär känna honom och förstår bakrunden till hans agerande. Det finns alltid en anledning till Luddes olika ageranden. Dessutom så är Ludde en temperamentsfull person som vågar visa sina känslor och vågar uttrycka sina åsikter och han syns och hörs.

Självklart är det lättare att skapa åsikter om en sådan person som Ludde med stark personlighet än en "Nisse Hult" som varken syns eller hörs i sitt bås.

När det gäller våra "interna" drabbningar Balrog vs Södertälje så är jag inte ute och cyklar i det blå när jag säger att matcherna har något slags extra krydda av intencitet både på planen och på läktaren. Jag vet inte vad det beror på, men jag tycker nog att vi alla ska ta oss i kragen och börja samarbeta istället. Tillsammans (och dit ska vi så småningom) så blir vi ett av Sveriges bästa juniorlag med bra förutsättningar att slussas upp i herrlaget.

Det fnyses lika mycket på bägges läktare och vad vår pappa sa "där fick ni era djävlar" får stå för honom själv. Hade det handlat om skador däremot så hade jag ryckt honom i öronen direkt det lovar jag!

Det här handlar inte om vem som kastade den första stenen.

2 kommentarer:

mie sa...

En till kommentar, men denna gång från en Bele-it ;-)

Visst kommer det kommerntarer från publik och därmed föräldrar många gånger när man sitter i hallarna. En och annan kommentar har fallit mellan föräldrar i både Bele och Balrog genom åren. Även riktade mot tränarna Ludde och Uffe. Oavsett vad vi supporters har att säga om dessa 2 lite udda tränare så kan man bara titta i lagens meritlistor och konstatera att dessa 2 individer som skänker unga killar/(tjejer) sin tid och engagemang sitt kunnande både på och utanför planen, dom har lyckats väldigt bra!!! Vi har 2 lag - ett på var sin sida om storstaden som innehåller ett gäng MYCKET trevliga tonårskillar. Det är alltid trist när man upptäcker att det vilar en - i klubben - inbördes ovilja till ett annat lag. Med samma klubbmärke på tröjan så ska alla inblandade visa att hjärtat klappar för klubben och inte för det egna laget. Killarna på planen är av naturliga skäl taggade och beredda på strid (vore dom inte det så kanske de inte ska spela matcher). Det är ju trots allt den spännande matchen vi alla är där för att se. Klarar vi inte av att hantera det utan fula påhopp på den andra supporterklubben eller motspelare så kanske vi ska fundera på någon sport med kroppsstrumpa eller annat redskap. Precis som Majsan så tycker jag att det är toppen att diskusionen lyfts upp till ytan och då speciellt när det händer utanför killarnas egna lagsidor.
Dessutom kan jag konstatera att det senaste året har klassen på domarinsatsen blivit väldigt ojämn. Vissa matcher är det toppendomare som snabbt lägger ribban och gör det tillsammans med lagen, andra matcher undrar man om de aldrig får bestämma någonting hemma och måste ta ut hela makten som domare.
Nivån behöver bli jämnare och det är något man får ta upp med de domaransvariga i svensk innebandy.

I det stora hela så är det ju så att vi "vuxna" ska visa ungdommarna vad som är okej och vad som är acceptabelt. Glåpord och hets till farligt spel är förbi den gränsen tycker jag.

PS! MAjsan var du på matchen mellan Bele och Balrog i lördags??? Jag var det men såg inte dig :-)

Janne sa...

Majsan kul med lite diskussion i ämnet så här kommer ytterligare en kommetar från Gurkstaden.

Jag håller med dej i en hel del av det du skriver i ditt senaste inlägg. Jag tror faktiskt inte att det finns någon, definitivt inte jag, som tycker det är OK att skrika ut att det är bra att skada någon. Hoppas och vill tro att Södertäljekommentaren fälldes i ”stridens hetta” och att det inte låg någon illvilja bakom det hela.

Har kanske inte riktigt samma klara minnesbild som Majsan av matchen Balrog – Malmaberg i Zone cup 2007 men visst var det en tuff och intensiv drabbning. Det är bara att konstatera att FLAGGSKEPPET är ett av Sveriges absolut bästa P -92 lag och ska man lyckas vinna mot dom så kan en taktik vara att spela på gränsen till vad domarna tillåter och då blir det förstås en hel del ”köttande” och en del ”fulspel”. Men något extremt ful match tycker jag inte det handlade om. Har sett många matcher som varit betydligt fulare.

Lika bestämda som du och jag är på punkten att det INTE är OK att skrika att det är bra att skada någon, är jag på punkten att man ALLTID ska tacka domare och motspelare efter en match.

Som ungdomsledare har man ett extra stort ansvar att föregå med gott exempel. Om man som ledare inte tackar för en match kan man inte heller begära att spelare eller övriga ledare i laget ska göra det. Visst kan man bli frustrerad över domarnivå, motståndarlag, andra ledare eller vad det må vara. Men att demonstrativt protestera genom att inte tacka efter en match känns mest som barnsligt 5-års trots och oförmåga att hantera sin egen besvikelse över en förlust. Sen tolkar jag ditt inlägg så att även du Majsan, när du tänkt efter, tycker att Ludde gjorde rätt i att protestera på detta sätt.

Förstår mycket väl vad du menar när du skriver att –”Ludde försökte febrilt uppmärksamma detta för domarna utan resultat”. Agerandet skulle också kunna beskrivas som att Balrogtränaren gjorde allt han kunde för att påverka domsluten i Balrogs favör.

Visst är det så att domarinsatserna inte alltid är på topp men jag är av den åsikten att även domarna måste få göra fel under en match. Om man som ledare skriker och klagar på domarna sätter man nivån för alla i och runt laget. Det är ett säkert sätt att se till att dagens stora domarbrist blir ännu större i framtiden. Vi måste visa innebandysportens domare respekt. Även ett domarpar ska ha rätt att göra en dålig match utan att bli utsatta för olika typer av ”protester”.

Det är kul att det finns det färgstarka och kaxiga personer inom innebandysporten, det behövs verkligen. Och visst är ni i Balrog P -92 ett färgstarkt lag som är mycket underhållande att titta på. Men just vad gäller båsets agerande gentemot domarna har man enligt mitt tycke ett och annat att jobba vidare på.